Van Merwijk over bezuinigen in De vleesgeworden bescheidenheid
Jeroen van Merwijk - De vleesgeworden bescheidenheid

Eigenlijk is het opmerkelijk dat er nog geen conference is gewijd aan de bezuinigingen op Kunst & Cultuur. Dat zal Jeroen van Merwijk (1955) ook gedacht hebben. Daarom raast onze koene cowboy van de Nederlandse kleinkunst langs de theaters om de onwetende theaterbezoeker te vertellen hoe volgens meneer Van Merwijk de vork nou precies in de steel zit.

In tegenstelling tot eerdere voorstellingen, heeft Van Merwijk De vleesgeworden bescheidenheid niet in de zomermaanden geschreven. Sterker nog, het programma is helemaal geen programma volgens de cabaretier. Door de bezuinigingen heeft hij ‘normalemensenwerk’ moeten zoeken en heeft hij daarbij geen tijd gehad om aan een nieuw programma te werken.

Hoewel hij geen normaal werk heeft gevonden, heeft Van Merwijk wel veel nuttige kennis opgedaan. Het schijnt namelijk dat in íedere sector het bezuinigen is wat de klok slaat, en omdat Van Merwijk de beroerdste niet is deelt hij met plezier zijn opgedane bezuinigkennis met het publiek. Zo gaat De vleesgeworden bescheidenheid bijna iets hebben van een masterclass bezuinigen aan de Nijenrode Universiteit.

Maar je bent een veelzijdig genie of je bent het niet (aldus meneer Van Merwijk): de cabaretier doet natuurlijk veel meer dan alleen voorlichten. Op ironische en satirische wijze legt “de geestigste en warmste cabaretier van Nederland” – aldus meneer Van Merwijk – uit waarom er bezuinigd wordt, hoe men kan bezuinigen en waarom het toch absurd is dat kunstenaars gekort worden op hun subsidie. De rechterflank van politiek Nederland krijgt daarbij een stevige veeg uit de pan.

Geen voorstelling is explicieter politiek uitgesproken dan De vleesgeworden bescheidenheid. Van Merwijk deelt snerende en schertsende opmerkingen uit aan politiek rechts, met name de PVV en Geert Wilders. Zo verwerpt hij in een column aan Wakker Nederland het idee dat er zoiets kan bestaan als een rechtse denktank: “rechts en denken staan haaks op elkaar”. Daar kan ieder z’n eigen mening over hebben, maar het sterke aan De vleesgeworden bescheidenheid is de onderbouwing van provocerende en ongebruikelijke standpunten. Van Merwijk maakt wat recht(s) is krom en vervolgens weer recht.

En natuurlijk zijn er de gebruikelijke liedjes. Na elf voorstellingen mag duidelijk zijn dat Van Merwijk toch wel “de beste liedjesschrijver van Nederland” is – aldus meneer Van Merwijk. Dat mag arrogant klinken, maar er zit een kern van waarheid in: Van Merwijk weet met simpele akkoorden en een redelijk standaard rijmschema vaak de mooiste nummers uit z’n gitaar te halen. Mooi vanwege de eenvoud, mooi vanwege de boodschap of vanwege de subtiele humor die erin verwerkt is. Daarom is het jammer dat De Vleesgeworden bescheidenheid net iets teveel heeft bezuinigd op de typisch Merwijkiaanse liedjes. Kwalitatief zijn ze allemaal zeer zeker in orde, maar ze missen het echte Van Merwijk-stempel. Sommige nummers lijken weinig met het onderwerp van de voorstelling van doen te hebben of slaan gewoon niet helemaal aan. Slechts een paar nummers, zoals het vermakelijke ‘Jezus, ik en Geert’ en het meer geladen ‘Gedoog me’, doen recht aan de grootheid en souplesse van de cabaretier zelf. Ach, ook van de grote Michelangelo werd niet ieder werk evenveel geprezen.

Er is momenteel geen enkele cabaretier die zo duidelijk politiek uitgesproken is als Jeroen van Merwijk én dat op rationele toon naar voren brengt. Je kan veel over Van Merwijk zeggen, maar niet dat hij een onnadenkend heethoofd is – hooguit een tikkie zelfingenomen, maar dat is voornamelijk spel. Hoewel de meeste nummers je niet eeuwig zullen bijblijven, maakt De vleesgeworden bescheidenheid dat goed met zeer geraffineerd theaterspel en spitsvondige taalgrappen. Zeker de moeite waard om te zien, zowel voor linkse als rechtse stemmers. Zelfs als je het niet met hem eens bent, gun je hem toch de verworven inkomsten; het is immers ook voor de cabaretier crisis.

Informatie en speellijst: www.jeroenvanmerwijk.nl

Jeroen van Merwijk
Theater Griffioen