Leden:



Wachtwoord vergeten?
Registreren
Actueel:
 
 
Puntige propaganda in Pops "Popaganda"
Stefan Pop - Popaganda

Stefan Pop. Stefan Pop. Stefan Pop. Zo. De kogel is door de kerk. Wie is er in première gegaan? Stefan Pop. Waar gaat de voorstelling over? Stefan Pop. Is Popaganda de moeite waard? Absoluut. Stefan Pop.

In Popaganda staat eigenlijk maar één ding centraal: naamsbekendheid. Want in een wereld waarin internet een prominente rol speelt, wordt je als mens an sich al gauw vergeten. Zeker als je niet genoeg op de voorgrond treedt. Op Twitter lopen je followers weg als je niet gewoon tweet, en op Facebook wordt je ontvriend als je je status niet geregeld updatet. Stefan Pop (1985) probeert hardnekkig om via een ‘oude’ weg bekend te worden: het theater.

            Popaganda mag misschien Pops eerste avondvullende voorstelling zijn, het is zeker niet zijn eerste kennismaking met het podium. Al op vijftienjarige leeftijd doet Pop voor het eerst auditie bij Comedytrain, maar wordt geweigerd. In 2005 wordt hij gelukkig wel aangenomen; Pop is momenteel één van de meest veelbelovende talenten van de nieuwe generatie cabaretiers.

            Sinds 2010 heeft Pop een wekelijks terugkerende ‘programma’ op HumorTV genaamd ‘Pop Up’. In een combinatie van Twitter en Facebook (Facesitter) wordt het nieuws kort en humoristisch besproken door middel van chatgesprekken tussen Pop en verschillende Bekende Nederlanders. Pop gebruikt tijdens de voorstelling actuele Pop Ups die als daadwerkelijke pop-up op een diascherm verschijnen. Het zijn deze Pop Ups die voor vernieuwing zorgen in het format van Nederlands cabaret.

            Pop maakt innovatief gebruik van een laptop, PowerPoint en social media networks. Als kind van de laat-20e eeuw is Pop in het alledaagse leven een fervent gebruiker van online netwerken: ook hij is aanwezig op het internet en maakt gebruik van de vele voordelen die het te bieden heeft. Maar tegelijkertijd zijn de fora, netwerken en oppoppende pop-ups het motief en de grootste ergernis in Pops Popaganda. In een wereld waar vrienden niet meer dan een getal zijn, staat naamsbekendheid gelijk aan populariteit. Daarbij maakt goed of slecht niet meer uit: zolang ze je maar kennen. Het kwantitatieve aantal vrienden is belangrijker geworden dan de kwaliteit van de vriendschap. Een Pop Up met Stefans zusje brengt dit pijnlijk doch subtiel aan de man.

            Pop weet door zijn boyish looks and charms het publiek te vermaken op een manier zoals alleen hij dat kan. Hij mag dan gestopt zijn met zijn studie filosofie, de uitstraling van een student heeft hij behouden. Ook het decor, bestaande uit twee tafels, een winkelwagentje dat aan het plafond hangt en een hele hoop verfrommelde A4’tjes heeft iets weg van een zorgeloze studentenwoning.

            Ironisch genoeg doet het decor tegelijkertijd denken aan de chaotische kamer in Ton Zuur, Javier Guzmans show uit 2004. Hierin stond kluizenaar Ton Zuur centraal, een man die al 2,5 jaar dood bleek te zijn toen hij in zijn kamer werd gevonden. Ook Pops thema heeft iets weg van Guzmans voorstelling. Hoewel Pop is opgegroeid in een tijd waarin een gebrek aan contact onmogelijk lijkt te zijn, staat juist vervreemding van de samenleving en eenzaamheid centraal, evenals bij Ton Zuur.

            Ondanks het toch zware thema, weet Pop moralistisch te zijn zonder daarbij gebruik te maken van het gevreesde wijsvingertje. Pop vindt perfect de balans tussen humor, ethiek en zijn eigen mening: soms expliciet maar vooral impliciet laat hij er het zijne van weten. Pop blijkt een meester van de subtiliteit. Grappen over mensen bij de eenpersoonsmaaltijden in de Albert Heijn bevatten een stuk meer diepgang dan je op het eerste gezicht zou denken. Morele vraagstukken worden nonchalant gebracht zonder echt moreel te lijken. Tel daar de talloze sterke en goed uitgedachte grappen bij op en je hebt een dijk van een cabaretvoorstelling.

            Humorlab kwam onlangs met een filmpje waarin Stefan Pop als een grotere bekendheid dan Theo Maassen werd afgeschilderd. Maassen – alias Leo Klaassen – moest het doen met de opmerking dat cabaret “niet voor iedereen is weggelegd”. Dat Pop nu al groter is dan Maassen, is voorbarig. Maar dat hij in de toekomst hem (en met hem vele anderen) zal overschaduwen, hoeft geen ijdele illusie te zijn. Stefan Pop. Onthoud die naam. Pop. Stefan. Pop.

:: Meer info
Nieuwsfoto
Stefan Pop
Door:
Gezien bij:
Melkweg

Gezien op:
06-04-11

Door: Thomas Termeulen


door
Alle rechten voorbehouden: © Copyrights Cabaretmagazine.nl 2003 - 2020
Disclaimer - Twitter - Facebook - Contact
customer service software technical support
Live Chat by Comm100