Theater en wetenschap
Kees Torn - Loze kreten

Hoewel al jaren op het podium, is Kees Torn bij het grote publiek relatief onbekend, In Loze Kreten doet hij een laatste poging om het volk te overtuigen van zijn kunde.

Voorstellingen van Torn voldoen normaliter aan drie criteria: er wordt met zinnen en woorden gespeeld, Torn speelt razendsnelle en haarscherpe nummers op zijn vleugel en er komt een uitgebreid arsenaal aan whiskymerken aan bod. Ook Loze Kreten voldoet aan deze eisen.

Als vertrouwd spreekt Torn tegen zijn publiek op kenmerkende wijze. Fouten steekt hij niet onder stoelen en banken en hij schroomt niet het publiek te vertellen dat hij z’n tekst kwijt is of de tekst niet goed van zijn onlangs aangeschafte iPad kan lezen. Nuance van Torns zijde: in ieder geval kan niemand nu meer zeggen dat hij ‘alles van papier leest’.

Een uitspraak als deze typeert Torn als de nonchalante praatjesmaker die hij de afgelopen twintig jaar op het podium is geweest. Torn voldoet qua innerlijk en uiterlijk nog steeds aan de klassieke karakteristieken van de eeuwige student. Ernstige gebeurtenissen worden op laconieke wijze beschreven en achteloos terzijde gezet; het zal hem een zorg zijn.

Er is geen middel geschikter om deze achteloosheid naar voren te brengen dan de dubbelzinnigheid van de taal. Hoewel zijn woordspel ditmaal te wensen overlaat – Torn heeft laten zien dat hij veel meer kan met ambigu taalgebruik – zijn er toch ook enkele dubbelzinnigheden die het vermelden waard zijn. Uitspraken als “Is nachtrust voor de meesten vanzelfsprekend, Ik ben er niet voor in de wieg gelegd” en “zittend op een terrasje aan het water” wanneer Torn op doktersadvies slechts water drinkt, zorgen voor dat vertrouwde dubbelzinnige gevoel.

De meeste liedjes hebben in Loze Kreten een wetenschappelijke achtergrond en zijn, behalve door de kenmerkende stijl en versvorm van Torn, uitermate origineel. Zo heeft hij een liedje geschreven over zijn favoriete scheikundig deeltje, “uiteraard de neutrino”. Maar ook de biologie heeft zijn interesse: in een later nummer bestaande uit meer dan 34 coupletten heeft hij de maximumleeftijd van verschillende soorten flora en fauna op rijm gezet. Hoewel zeer ingenieus en knap bedacht, gaat het na een tijdje toch als teveel van hetzelfde aanvoelen.

Hetzelfde geldt voor het gestoethaspel van woorden, het unieke van Torns voordracht. In een mono- of dialoog komt hierin duidelijk het menselijke karakter van de theatermaker naar voren. In zijn liedjes stoort het echter mateloos. Op sommige momenten lijkt het alsof Torn zichzelf overschat heeft: de melodie en het pianospel van zijn liedjes gaan zo snel dat hij zelf de tekst niet eens meer bij kan houden.

Al met al is Loze Kreten cabaret dat voldoet aan de kenmerken van Torns werk. Het is echter niet z’n beste voorstelling en daar lijkt hij ook niet naar te streven: Loze Kreten heeft de vorm van een terugblik op de afgelopen acht theatervoorstellingen middels referenties naar oude liedjes en titels van voorstellingen. Maar ook een leek zal zich hier niet aan storen, hoogstens aan Torns stuntelige taaluitingen. Problematisch voor de toeschouwer is dat men niet altijd even goed doorheeft of het expres fout gaat of dat Torn zich inderdaad vergist. Maar het zouden loze kreten zijn om Torn hier op af te rekenen.

Kees Torn
Leidse Schouwburg

10-11-10