Leden:



Wachtwoord vergeten?
Registreren
Actueel:
 
 
Cultureel centrum Stroud is geen Carré
door ROEL KLEINE

Hij is schoonmaker, chefkok, barkeeper, bedrijfsleider, gastheer en als het zo uitkomt gids door het labyrint dat cultureel centrum Stroud heet. Voor een buitenstaander lijkt het onbestaanbaar dat zoveel functies in één persoon verenigd kunnen zijn. Maar Rudy Kinzer heeft het allemaal in zich en als het moet ook nog eens 24 uur per dag.
‘Ja, hoor eens’, legt de Puttense versie van ‘manusje van alles’ uit, ‘je geeft je helemaal hiervoor of je doet het niet’. Voor Kinzer, wiens tongval zijn Duitse afkomst verraadt, is er geen tussenweg. Met hart en ziel stort hij zich al 19 jaar dag in dag uit op zijn werk in een accommodatie die al net zo multifunctioneel is als de beheerder zelf.


Maar ruim een week geleden voelde hij zich op z’n ziel getrapt toen Frans Ruhl, de impresario van cabaretière Claudia de Breij, zich laatdunkend uitliet over de faciliteiten in de theaterzaal van Stroud. ‘Nogal provisorisch’, aldus de Amsterdammer, ‘het zaallicht kan slechts vanaf het podium worden bediend en niet eens door de techniek.’ Ruhl ging zelfs zover door zijn collega’s op te roepen het Puttense culturele centrum voortaan maar links te laten liggen.

Carré

‘Ach ja’, bromt Kinzer, ‘als je een hond wil slaan vind je altijd wel ergens een stok’. ‘Wij zijn ook geen Carré in Amsterdam of de Flint in Amersfoort. Dit is een multifunctionele accommodatie en we kunnen niet alles voor mekaar hebben. Vergeet niet dat wij hier de boel draaiende houden zonder een cent subsidie’.

De sneer van Ruhl richting Stroud kwam voort uit de rel die ontstond nadat De Breij er halverwege haar voorstelling de brui aangaf. Omdat een tot nu toe onbekend gebleven bezoekster stiekem filmopnamen maakte van haar optreden. De cabaretière raakte, ondanks herhaalde verzoeken aan de filmster om te stoppen, van slag en verliet spoorslags Stroud en Putten.

Incident

In Stroud wordt het relletje gezien als een op zich zelf staand incident. ‘Bovendien hebben wij nog nooit van artiesten gehoord dat het hier behelpen is’, stelt Kinzer.

Al kan hij niet ontkennen dat impresario Ruhl gelijk had met zijn kritiek op de bediening van het licht. ‘Klopt, dat is ook zo’, zegt Kinzer, het zaallicht kunnen wij nog niet op afstand bedienen, maar dat heeft nog nooit problemen gegeven’.

Hij krijgt bijval van programmeur Rosemarie Landman die de kritiek op de facilitaire voorzieningen spijkers op laag water zoeken noemt. ‘Daar komt nog bij dat de technici van de desbetreffende artiest vantevoren alle gegevens krijgen over de mogelijkheden in Stroud. Ze kunnen het zelfs nog nakijken op onze website. Maar ik heb de indruk dat Ruhl ineens allerlei dingen gaat beweren om zijn eigen straatje schoon te praten’.

Zowel Landman als Kinzer zijn ook zeer te spreken over de technicus die Stroud zelf in huis heeft. ‘Die is beregoed’, roept het tweetal in koor.

Landman is zo’n twaalf jaar geleden begonnen met het programmeren bij Stroud. Dat deed zij al langer in het theater van Heerde, dat Landman nog steeds in haar ‘portefeuille’ heeft.

Voorstellingen

In Putten organiseert Landman elk seizoen zo’n tien voorstellingen. Onder degenen die hun opwachting maken in Stroud zijn grote namen zoals Hans Liberg, Wibi Soeradji, Laurens van Rooijen, Yvo de Wijs en Seth Gaaikema.

Landman stelt het programma zorgvuldig samen. ‘Ik hou heel duidelijk rekening met de bevolking van Putten. Voor iedereen wat wils, maar cabaretprogramma’s waarin veel wordt gevloekt wil ik niet. En op optredens met naakte mensen zit hier ook niemand te wachten’.

Over het optreden van Claudia de Breij blijft Landman positief.


‘Ik heb haar niet horen vloeken al heeft ze wel lekkere, pittige teksten. Tien jaar geleden had dat in Putten nog niet gekund. Nu is dat anders. Putten is echt niet achterlijk hoor, maar van vloeken zijn ze hier niet gediend’.

Landman betreurt het echter dat zij op de korrel werd genomen door de cabaretière. ‘Ik heb nooit een onvertogen woord over haar gezegd.
Zij werd op een gegeven moment echter persoonlijk en dat vind ik niet professioneel’.
:: Meer info
Door:
Richard Zuidgeest

Gepubliceerd op:
21-03-05 - 13:13

Bron: De Stentor.


Alle rechten voorbehouden: © Copyrights Cabaretmagazine.nl 2003 - 2018
Disclaimer - Twitter - Facebook - Contact
customer service software technical support
Live Chat by Comm100