Jarig:
> Roue Verveer wordt vandaag 46
> Robert Derksen wordt vandaag 38

Recensie: Jasper van Kuijk - ’t Kan Nie Op

“Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren” schreef Willem Elsschot. Debuterend cabaretier Jasper van Kuijk (1976) heeft echter maling aan wetten en bezwaren en is een man die de daad bij het woord, uhh droom, voegt. Helaas heeft dat niet in zijn voordeel uitgepakt: na het sturen van een dreigbrief – hijzelf noemt het liever een klacht –  is hij door de rechterlijke macht veroordeeld tot “huisarrest voor onbepaalde tijd”.

In zijn debuutprogramma ’t Kan Nie Op zit Jasper zich van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat thuis te vervelen. De enkele boeken die op de piano staan zijn al gelezen, zelfs Donna Tartts ‘De kleine vriend’ – het “meest weggelegde boek ter wereld”. Alleen de tv verbindt hem nog met de buitenwereld. En, zo stelt Van Kuijk, “je wereldbeeld verandert van wat je op tv ziet”. Beelden van natuurrampen gaan niet meer over hulpeloze slachtoffers maar zijn vooral goed om BN’ers in de spotlight te stellen. Ook ‘hét journaal’ is niet meer wat het geweest is: nieuws is pas nieuws als het nieuwe informatie verschaft, zo redeneert Van Kuijk, maar blijkbaar alleen als het ook sensationeel genoeg is. Want het zal toch maar te ingewikkeld worden voor de kijker!

De ‘verdomming’ van de maatschappij is waar Van Kuijk zich in ’t Kan Nie Op tegen probeert af te zetten. Mensen moeten bij tijd en wijlen eens ‘out of the box’ denken; dat kan zijn door iets simpels als een pizza Quatro Formaggi te bestellen in plaats van een Quatro Stagioni of door een boek te lezen wat door anderen wordt weggelegd. Het gaat erom dat je zelf nadenkt.

Twee weken nadat Van Kuijk in 2010 de jury- en publieksprijs op het Camerettenfestival won, promoveerde hij aan de Technische Universiteit Delft. Zijn talent voor kleinkunst en zijn academische achtergrond monden uit in kritische en scherpe observaties van het dagelijkse leven.

Dat leidt voor het publiek tot nieuwe inzichten, maar wordt daarom soms te pietluttig: dat Van Kuijk zich ergert aan nieuwslezers die Mark Rutte ter verduidelijking ‘onze minister-president’ noemen – “alsof iemand dat kan zijn ontgaan het afgelopen jaar” – behoort wel tot het betere azijnpissen. Gelukkig maakt zijn spel in het daaropvolgende geschetste scenario veel goed: het omzetten van irritatie naar een vrolijke en soms drukke sketch is één van Van Kuijks sterke eigenschappen. Van Kuijks frustraties vormen voor het publiek de grootste bron van plezier.

Ook de enkele liedjes die Van Kuijk ten gehore brengt, zijn van hoog niveau. Afwisselend van mooi en poëtisch (“Maak me beter dan ik zijn kon”) tot vrolijk en venijnig (“Voor je kop weer een plaat / dat ligt aan de moslims”), maar altijd met hetzelfde zuivere stemgeluid. Wellicht had Van Kuijk zijn muzikaliteit wat meer mogen benutten, aangezien het een plezier voor het oor is naar zijn melodieuze klanken te luisteren.

’t Kan Nie Op is een voorstelling vol engagement en maatschappijkritiek die zich afspeelt binnen de enkele vierkante meters van Van Kuijks fictieve kamer. Intelligente en rake gedachten geven een duidelijk beeld van de cabaretier zijn frustraties. ’t Kan Nie Op is een voorstelling met een verhaal, met mooie muziek ter afwisseling, maar qua onderwerpen soms iets te persoonlijk en inpidueel: sommige ergernissen zijn gewoon niet herkenbaar genoeg en beklijven daarom niet. Van Kuijk heeft duidelijk talent en is uniek in zijn soort. Dat we van hem nog veel zullen horen, staat als een paal boven water. En wat zal het ironisch zijn als ’t Kan Nie Op op de tv wordt uitgezonden.

informatie en speellijst: jaspervankuijk.nl / kikproductions.nl

Richard Zuidgeest

Gepubliceerd op: