Jarig:
> Roue Verveer wordt vandaag 46
> Robert Derksen wordt vandaag 38

Recensie: Jansen als vanouds komisch hyperactief

Vernieuwing is een groot goed in de kunstwereld. Eind 2011 maakte Dolf Jansen (1963) voor Pauw & Witteman de eerste ‘Oudejaars van de straat’, waarin Jansen grappen voordroeg die het publiek had ingestuurd. Ook in het theater heeft Jansen een nieuw format: zijn voorstelling Als ik het niet doe doet niemand het (en daar zal ook wel weer een reden voor zijn*) *maar mij wordt weer eens niets verteld heeft, behalve een ellenlange naam, een seizoensgebonden invulling. Had de Oudejaarsvariant een terugblikkend karakter, de Voorjaarsversie is naar de toekomst gericht – met the sunny side up.

Een nieuw jaar, een nieuwe frisse wind. 2011 ligt achter ons en dus geen gezeur over wat er allemaal is misgegaan en beter had gekund. Jansen schept in eerste instantie een gemoedelijke sfeer die vooruitstrevend wil zijn, in plaats van bekritiserend. Geen gekanker op wat er allemaal mis is gegaan, maar met een opgewekt optimisme de toekomst tegemoet.

Dat wil echter niet zeggen dat Jansen soft en kritiekloos is geworden – Dolf blijft een man met een mening. Zo is hij tegen kernenergie, maar eigenlijk alleen nog maar omdat Maxime Verhagen voor is. Want olie en kolen zijn ook niet de oplossing en dan moet je misschien toch overstag gaan en kiezen voor een alternatief.

Die keuzestrijd, kiezen voor het een of toch voor het ander, is wat Jansen ter discussie stelt. Dat is volgens hem de definitie van een dilemma: beide antwoorden zijn fout, maar je moet toch een keuze maken. Daarbij stelt hij dat het makkelijk is om ergens tegen te zijn, maar dat het veel efficiënter kan zijn om te discussiëren vanuit je eigen óngelijk; schoppen is makkelijk, opbouwen veel moeilijker.

Het gaat er dan ook niet om wie goed of slecht is, wie het bij het juiste eind heeft en wie er mijlenver vanaf zit. Waar het om gaat is dat je jezelf één ding afvraagt: wat kan ik zelf doen om de wereld iets mooier te maken? Dat kan zijn door je afval te scheiden of en masse actie te voeren; Jansen zelf doet dat door één keer een Join the Pipe-waterfles te kopen in plaats van iedere dag een nieuw flesje Spa Blauw.

Is Als ik het niet doe... dan een protest? Een demonstratieve, politieke voorstelling? Zeker niet. Opgehangen aan een jongensachtig verhaal over ‘zijn kastanjeboom’ maakt Jansen cabaret zoals hij dat altijd doet: komisch en hyperactief. Grappen over zichzelf – “ik was een jongen die weinig zei en niks zag” en “ik tref heel vaak negers bij marathons, althans, bij de start” – grappen over politici en over de wereld, maar nooit op een vileine en beledigende manier. Tussen neus en lippen door legt hij ‘even kort uit’ hoe het Higgs-deeltje ontstaat – door grote hoeveelheden energie samen te persen – en meent dat daar geen enorme generator in Zwitserland voor nodig is; Jochem Myjer, Bert Visscher en hijzelf tezamen kunnen dezelfde hoeveelheid energie voortbrengen.

Daarnaast heeft Als ik het niet doe... een hoog gehalte publieksparticipatie: Jansen laat het publiek vaak aan het woord en heeft daar ongetwijfeld een sterk en soms venijnig weerwoord op terug. 23 jaar in cabaretland heeft Dolf Jansen op het gebied van improvisatie geen windeieren gelegd.

De voorjaarsvariant van Als ik het niet doe... is een smeltkroes van goede grappen, publieksinteractie en een overwogen mening van een vooraanstaand en intelligent cabaretier, ingebed in een mooi jeugdverhaal. Kritisch op een vriendelijke manier en bereid om het eigen ongelijk te accepteren. Als ik het niet doe... is daarmee een positieve start voor een optimistisch jaar.

Voor meer informatie, zie www.JoinThePipe.org

Voor meer recensies, zie onder recensie pagina

Richard Zuidgeest