Leden:



Wachtwoord vergeten?
Registreren
Actueel:
 
 
Jack Spijkerman: amusement hoort niet bij de publieke omroep
Vanavond mag Jack Spijkerman eindelijk beginnen met zijn eigen programma bij Talpa: Koppensnellers. Met, volgens Talpa, 'hilarische fragmenten, bijzondere gasten, en een gloednieuw spel dat garant staat voor een gezellige avond met Jack zoals we hem kennen'.
Ook het cabaret is weer van de partij met Peter Heerschop, Viggo Waas, Sanne Wallis de Vries, Mike Boddé, Thomas van Luyn, Ellen Pieters, Alex Klaasen, Martine Sandifort, Niek Barendsen en Patrick Stoof.

Spijkerman: Ik ben allereerst met de cabaretiers om de tafel gaan zitten en heb ze allemaal gevraagd: wat zou je graag willen doen?. Mike Boddé wilde heel graag nieuws uit de krant op muziek zetten. Alex Klaasen wilde een soort mini-comedy schrijven die zich wekelijks afspeelt in het programma. En Peter en Viggo wilden graag filmpjes maken over hoe het gaat met Nederland. Daarnaast hebben we ook weer een cabarettafel met allerlei typetjes die langskomen en mogelijk ook echte gasten. Ik noem maar een dwarsstraat: het kan zijn dat Van Hanegem er als typetje zit en Jan Mulder als zichzelf. Dat soort dingen gaan we uitproberen. Hoe precies, daar zijn we nog druk over bezig, maar dit zijn de eerste veranderingen.

Ook heeft hij een nieuw spel met hamers bedacht: de kop van Jut. Dat spel hangen we op aan allerlei fragmenten. Op vrijdag wordt bepaald wie 'de kop van Jut' is deze week. Dat kan bijvoorbeeld de boeman zijn van die week of degene die de klos was.
Het oude bekende hamerspel moest achterblijven bij de VARA. Ik heb het hamerspel bedacht, maar we hadden daar samen de rechten op. En de VARA heeft mij verboden daarmee verder te gaan. Tja, het is wat, als je iets bedenkt en je zegt, jullie mogen meedelen in de rechten.

De verhouding tussen de omroep en de presentator ligt blijkbaar nog steeds niet echt lekker, van de kant van de VARA gezien dan. Spijkerman: Ik heb niks tegen de VARA, maar de VARA wel iets tegen mij. Ik begreep bijvoorbeeld dat deze week het afscheid is van Inge Diepman, maar daar word ik niet voor uitgenodigd. Laten we zeggen dat de verhouding dus zó ligt.
Geen kwaad woord over de VARA, hoor. Ik heb er in alle vrijheid aan mijn eigen programma Kopspijkers gewerkt. Maar ja, ik had ook ideeën voor andere programma's die ik bij de VARA niet kwijt kon. Ik ben nu zelf producent geworden. Dat was mijn grootste reden om naar Talpa te gaan.
Kijk, ik heb bij de VARA nogal discussies gehad over de beloning van de cabaretiers en over mijn eigen contract. De laatste keer dat ik een contract afsloot en zelf aanbood om voor vijf jaar te tekenen voor hetzelfde salaris, werd er gewoon tegen me gezegd - Jeroen Soer was toen directeur - 'Ja, hóór eens, voor vijf jaar hetzelfde salaris? Wie zegt dat jij volgend jaar nog populair bent?!'. Tóén brak écht mijn klomp! Jeetje, ik heb nog nooit een contract getekend op grond van populariteit. Het klonk mij nogal commercieel in de oren.

Daarnaast vindt Spijkerman dat de VARA te weinig oog had voor de band met de cabaretiers. Ik heb heel vaak gezegd: 'Biedt die cabaretiers ook wat meer aan dan alleen Kopspijkers'. Nou, dat hebben ze erg weinig gedaan. Met als gevolg dat de cabaretiers altijd zeiden 'We zitten bij Jack, niet bij de VARA'. En nu zijn nagenoeg alle cabaretiers meegegaan, want ze zeggen 'We zitten ook niet bij Talpa, we zitten nog steeds bij Jack'.

Van de oude ploeg zijn alleen mede-presentator Bert Visscher en cabaretier Erik van Muiswinkel niet meegegaan. Volgens Spijkerman doet geen van beide partijen daar moeilijk over. Met Bert en Erik ben ik nog steeds dik bevriend. Erik en ik bellen elkaar veel. Hij wil precies weten wat we gaan doen en hoe. Dus we hebben nog steeds dik contact. Zo zit de cabaretwereld gelukkig ook in elkaar!'

Volgens Spijkerman wordt het gat dat Kopspijkers op de zaterdagavond heeft achtergelaten in maart opgevuld door Paul de Leeuw. Het is jammer dat Paul en ik nu tegenover elkaar komen te staan. We ervaren elkaar niet als concurrenten, zo is de sfeer nooit geweest. Maar we worden nu wel zo neergezet. Bovendien ga je nu twee programma's voor hetzelfde soort publiek tegenover elkaar zetten. Ik denk dat je het publiek, dat het allebei wil zien, daarmee tekort doet. Doe het ene programma om acht uur en het andere om negen uur, denk ik dan. Anders heb je namelijk een kijkerstekort.

Is Spijkerman dan niet bang dat Koppensnellers niet veel kijkers gaat trekken? Ik denk dat we het gewoon weer moeten gaan opbouwen. Maar het zal me niets verbazen als het weer begint op zes-, zevenhonderdduizend kijkers. Ik heb bij de VARA nooit nagedacht over 'hoeveel zouden er kijken?' of 'hoeveel moeten er kijken?' Dat ga ik nu ook niet doen. We gaan gewoon wekelijks weer een heel leuke aflevering maken!

Verder zegt Spijkerman: Ik ben en blijf een socialist, daar verandert de overstap niets aan. Socialist is een vaag begrip, dat is waar. Je staat op een bepaalde manier in het leven. De ideeën van SP, PvdA en GroenLinks staan dichter bij mij dan de ideeën van VVD, CDA en SGP.

Als John de Mol nu bekend zou staan als de man die voortdurend in Nederland bossen kapt, dan zou ik denken: wat moet ik bij die man. We hebben regelmatig contact. Ik heb nog een soort adviseursfunctie. John de Mol kan mij bellen. Hij komt ook met dingen uit het buitenland aan die ik dan bekijk. We hebben een afspraak dat alle satirische programma’s bij Talpa via mijn creatieve bedrijf Ten O’clock lopen.

De laatste maanden heb ik pas echt nagedacht over hoe de publieke omroep werkt. Ik heb me nooit bemoeid met de kosten van een programma. Nu wel.
Ik chargeer een beetje, maar als je er goed over nadenkt zou je moeten zeggen: amusement en populaire sport horen niet bij de publieke omroep. Laat die omroepen de duurdere en minder goed bekeken programma’s maken. Ik weet dat ik nu vloek in de kerk en dat ik dit een jaar geleden absoluut niet vond, maar ik ben er wel anders tegenaan gaan kijken.

Neem opnieuw het voetbal. De Wedstrijden van Talpa. Daar zit reclame bij. Maar hoe zat Studio Sport in elkaar? Dat begon om zeven uur, maar eerst vijf minuten reclame. Dan om acht uur vijf minuten reclame, tien minuten Journaal, vijf minuten reclame, weer Studio Sport en weer reclame. Dat is twintig minuten reclame.
Dat is meer dan er nu in De Wedstrijden zit. Waarom zat er een Journaal midden in Studio Sport terwijl er de hele week op Nederland 2 geen nieuws is om acht uur? Omdat ze anders geen reclame kunnen uitzenden. En dan wèl zeiken over reclame bij De Wedstrijden.

Na 30 december viel er een last van mijn schouders. Er keken 1,3 miljoen mensen naar de oudejaarsshow van Koppensnellers. Dus de mensen kijken weer en steken niet hun middelvinger naar me op.
:: Meer info
Door:
Robbert - CabaretMagazine

Gepubliceerd op:
15-01-06 - 01:09

Bron: medialog.


Alle rechten voorbehouden: © Copyrights Cabaretmagazine.nl 2003 - 2018
Disclaimer - Twitter - Facebook - Contact
customer service software technical support
Live Chat by Comm100